Thursday, August 7, 2008

Majlis Peguam tetap adakan forum Memeluk Islam

Oleh ARSHAD KHAN

KUALA LUMPUR 6 Ogos - Majlis Peguam tetap meneruskan forum Memeluk Islam pada 9 Ogos ini meskipun Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar telah memberi amaran kepada majlis itu supaya tidak 'bermain api'.

Setiausahanya, Lim Chee Wee berkata, forum tersebut tidak sensitif kerana ia hanya bertujuan untuk mengkaji kesan yang dihadapi oleh pasangan dan anak mereka apabila salah seorang daripada mereka memeluk agama Islam.

Sambil meminta Syed Hamid tidak mengeluarkan sebarang kenyataan yang beliau sendiri tidak memahaminya, Chee Wee menegaskan, forum tersebut bertujuan membincangkan isu terkini yang melibatkan hak dan kepentingan orang Islam dan bukan Islam.

''Forum ini tidak sensitif kerana ia adalah isu undang-undang yang mana pihak peguam perlu berbicara.

''Pada saya tidak elok untuk menteri berkenaan mengatakan sesuatu berkaitan forum ini atas kefahaman yang salah," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau menyatakan demikian ketika diminta mengulas amaran Syed Hamid kepada Majlis Peguam supaya tidak 'bermain api' dengan menganjurkan forum bertajuk Memeluk Islam pada hujung minggu ini yang disifatkan amat sensitif kepada umat Islam negara ini.

Menurut beliau, ini kerana forum yang dilaporkan akan turut menyentuh Artikel 121 (1A) Perlembagaan Persekutuan itu, boleh menyebabkan wujud salah faham di kalangan umat Islam sendiri.

Forum tersebut dijangka menyentuh peruntukan perlembagaan mengenai Islam yang menetapkan Mahkamah Tinggi tidak boleh membuat sebarang keputusan yang melibatkan bidang kuasa Mahkamah Syariah dan umat Islam di negara ini.

Dalam hubungan ini, Chee Wee berkata, masyarakat Malaysia kini sudah matang dan tidak lagi mementingkan kaum atau bangsa sendiri.

No comments: