Thursday, August 27, 2009

Senator Ismail Salleh meninggal

KUALA LUMPUR 27 Ogos - Tokoh ekonomi, Senator Prof. Datuk Dr. Ismail Salleh, 62, meninggal dunia akibat diserang sakit jantung semasa dalam penerbangan dari China ke Singapura awal pagi ini.

Isteri Allahyarham, Datin Hasnah Wahab memberitahu, Ismail disahkan meninggal dunia di dalam penerbangan Tiger Airways kira-kira pukul 2 pagi.

"Sebaik penerbangan itu tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Changi, Singapura, Allahyarham terus dibawa ke Hospital Besar Singapura untuk dibedah siasat," katanya ketika ditemui di kediamannya di Kajang di sini hari ini.

Allahyarham meninggalkan enam orang anak, Irwan Hanis, 26, Norhazwani Hanis, 24, Farah Shazwani Hanis, 22, Shafiq Hanis, 19, Aqilah Zafirah Hanis, 17, dan Syakir Hanis, 12.

Abang kepada Allahyarham Zakaria Salleh, 64, yang juga Ahli Penasihat Universiti Kolej Antarabangsa Teknologi Twintech berkata, beliau mendapat panggilan daripada anak saudaranya kira-kira pada pukul 4 pagi mengenai pemergian adiknya itu.

"Dalam beberapa minggu ini, adik saya itu tidak menunjukkan sebarang perubahan tetapi Allahyarham memang menghidap sakit jantung," katanya.

Zakaria berkata, beliau bersyukur kerana telah menunaikan amanah arwah ibunya untuk menjaga Allahyarham dengan baik sehingga ke akhir hayatnya.

Allahyarham merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Twintech Holdings dan Naib Canselor Universiti Kolej Antarabangsa Teknologi Twintech.

Semasa hayatnya, Allahyarham menerima beberapa anugerah dan penghormatan dari dalam dan luar negeri seperti Anugerah Guiness Book of Records sebagai orang cacat penglihatan pertama di dunia mendapat Ijazah Doktor Falsafah.

Anak kelahiran Pasir Mas Kelantan itu juga merupakan penerima pertama Ijazah Kehormat Doktor Falsafah Ekonomi dari Universiti Illinois, Amerika Syarikat pada 1977.

Beliau mendapat pendidikan di Kolej Sultan Ismail Kelantan dari 1967 hingga 1969 dan merupakan bekas Ketua Jabatan Penganalisis Ekonomi dan Dasar Awam Fakulti Ekonomi Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan bekas Timbalan Ketua Pengarah Institut Kajian Strategik Antarabangsa (ISIS).

Allahyarham juga merupakan penerima Anugerah Maulidur Rasul 2008.

Jenazah Allahyarham dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Sungai Kantan, Kajang, malam ini.

No comments: