Thursday, December 27, 2007

PPSMI tidak jejas prestasi PMR

PUTRAJAYA 27 Dis. _ Program Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang diperkenalkan sejak 2005 tidak menjejaskan penguasaan pelajar dalam kedua-dua mata pelajaran terbabit pada peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) tahun ini.

Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Alimuddin Mohd. Dom berkata, peratusan murid yang menguasai kemahiran sains dan matematik pada PMR tahun ini menunjukkan peningkatan yang membanggakan.

``Bagi matematik, ia telah meningkat dengan ketara iaitu 87 peratus tahun ini berbanding 82.8 peratus (2006) dan 84.1 peratus (2005) manakala sains pula adalah stabil iaitu 89.1 peratus berbanding 90.2 peratus (2006) dan 90.1 peratus (2005).


``Bilangan murid yang cuba menjawab soalan dalam bahasa Inggeris bagi mata pelajaran sains semakin meningkat iaitu seramai 254,270 (55.5 peratus) berbanding 241,401 (55.1 peratus) tahun 2006 dan 144,789 (32.5 peratus) 2005,'' katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar mengumumkan analisis keputusan PMR 2007 di sini, hari ini.

Turut hadir Pengarah Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM), Datuk Mohammed Zakaria Mohd. Nor.

Sehubungan itu, Alimuddin berkata, keadaan itu menandakan PPSMI bukan merupakan isu yang perlu dipertikaikan.

Sebaliknya, ujar beliau, langkah kerajaan mengemukakan soalan peperiksaan bagi kedua-dua mata pelajaran itu dalam dwibahasa merupakan satu langkah yang bijak dan seharusnya disokong.

``Dasar yang sedia ada kita teruskan dan mantapkan lagi dengan memberi latihan kepada guru dan meneruskan kursus-kursus supaya penguasaan PPSMI itu berterusan dan mencapai tahap yang kita rancangkan sebelum ini,'' katanya.

Sebelum ini, Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, kajian menyeluruh mengenai pelaksanaan PPSMI akan diumumkan hujung tahun depan.


Baru-baru ini, kerajaan mengumumkan penangguhan penggunaan sepenuhnya bahasa Inggeris bagi mata pelajaran matematik dan sains dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), PMR dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang sepatutnya dilaksanakan tahun depan.

Ini kerana kementerian memerlukan antara dua hingga tiga tahun lagi untuk mengkaji pelaksanaan dasar tersebut dan sehingga itu, pelajar boleh memilih menjawab soalan sama ada dalam bahasa Melayu atau bahasa Inggeris. - Utusan

No comments: