Saturday, December 29, 2007

TMM'07 lepasi sasaran RM44.5b

Oleh Shamshul Azree Samshir

PUTRAJAYA: Kempen Tahun Melawat Malaysia 2007 (TMM'07) mencatat kemasukan 20.7 juta pelancong yang menyumbangkan hasil bernilai RM45.7 bilion, melebihi sasaran yang ditetapkan kerajaan.

Menteri Pelancongan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, berkata kempen itu, yang berakhir Isnin ini, menetapkan sasaran menarik 20.1 juta pelancong dengan jangkaan hasil RM44.5 bilion.

Bagaimanapun, katanya, menjelang tiga hari terakhir tahun ini, sasaran itu sudah melebihi 600,000 pelancong dan RM1.2 bilion.



"Kejayaan ini adalah hasil kerjasama pelbagai pihak termasuk agensi kerajaan dan media yang bertungkus-lumus mempromosikan aktiviti dan program sepanjang TMM'07.

"Inisiatif Penerbangan Malaysia (MAS) dan AirAsia menambah kekerapan penerbangan juga mendorong peningkatan ketara kedatangan pelancong," katanya pada sidang media sempena penganjuran Karnival Gegar Jelajah TMM'07 di sini, semalam.

Karnival tiga hari yang berlangsung di Persiaran Perdana, Presint 2, mulai hari ini bertujuan mempromosikan pakej dan destinasi pelancongan domestik serta kraf tangan, kebudayaan dan juadah Malaysia.

No comments: