Wednesday, May 19, 2010

Ibu terkaya di dunia

Susunan NOOR FAZRINA KAMAL

PERCAYA dalam dunia ini terdapat 70 orang bergelar ibu yang mempunyai kekayaan bernilai berbilion dollar. Daripada jumlah tersebut lapan daripadanya membina kekayaan hasil usaha mereka sendiri.

Mendahului senarai ialah Margaret C. Whitman yang lebih dikenali sebagai Meg, dia mempunyai kisah yang boleh dijadikan inspirasi buat semua wanita.

Graduan dari Sekolah Perniagaan Princeton dan Harvard, Amerika Syarikat itu memulakan kerjayanya di syarikat terkenal, Procter & Gamble sebelum berpindah ke California bersama suami tercinta.

Suami Whitman adalah seorang pakar bedah neuro yang berkhidmat di Hospital Stanford, California. Selepas meraih pendapatan lumayan ketika berkhidmat di firma penasihat Bain & Co., Disney, Whitman kemudiannya menyertai eBay yang ketika itu sebuah firma teknologi kecil dengan hanya 30 orang pekerja sebagai ketua eksekutif.

Dalam tahun 2004, Whitman diisytihar dalam senarai billionare dunia oleh Forbes, majalah tersohor tentang dunia perniagaan.

Jadi siapakah di sebalik kejayaan wanita ini? Pastinya ibunya sendiri dan kisah tersebut dikongsi menerusi sebuah buku bertajuk The Power of Many, mendedahkan apa yang tersirat di sebalik yang tersurat.

Dia kini berkempen untuk menggantikan tempat gabenor Republik California, Arnold Schwarzenegger.

Whitman adalah seorang daripada 70 ibu bergelar bilionair dan salah seorang daripada lapan ibu yang berjaya hasil usaha sendiri untuk mengumpul kekayaan bernilai berbilion dolar.

Bagaimanapun tiada seorang pun dari lapan ibu tersebut yang berjaya menduduki senarai 10 wanita terkaya dunia.

Senarai tersebut dimonopoli oleh wanita yang mewarisi kekayaan dari suami, bapa atau datuk masing-masing.

Kisah ibu terkaya

Ibu berjaya lain ialah Rosalia Mera, wanita beranak dua yang dahulunya bekerjasama dengan bekas suaminya, Amancio Ortega membina nama untuk jenama fesyen terkenal yang berasal dari Sepanyol, Zara.

Pasangan itu telah membina empayar fesyen dengan membangunkan beribu cawangan Zara di seluruh dunia.

Satu lagi nama ialah Joanne Rowling (JK). Siapa yang tidak kenal nama ini. Dia merupakan penulis buku imaginasi terkenal, Harry Potter dan pemilik francaisnya.

Kisah awal Rowling memang menyentuh perasaan kerana sejak bercerai dia terpaksa melalui hari-hari sukar bersama anaknya dan berpindah ke Edinburgh, Scotland semata-mata supaya berdekatan dengan kakaknya.

Rowling kini mempunyai dua lagi anak bersama suami baru. Duit pembayaran pendahuluan manuskrip pertama Harry Potter, digunakan untuk membayar sewa rumah flat yang diduduki bersama anak sulungnya.

Ibu terkaya di Asia

Nama Savitri Jindal, mungkin tidak sepopular ibu terkaya dunia yang lain. Tapi tahukah anda bahawa dia merupakan wanita Asia terkaya selepas bergelar balu kepada mendiang pemilik OP Jindal Group, sebuah syarikat konglomerat pembuat besi dan yang paling berpengaruh di India.

Savitri adalah ibu kepada sembilan anak dan merupakan ibu terkaya di dunia yang mempunyai paling ramai anak. Memandangkan Savitri merupakan pengerusi bukan eksekutif, empat anak lelaki dari sembilan anaknya telah mengagihkan perniagaan tersebut kepada empat bahagian dan menerajui bahagian masing-masing.

Beban di sebalik kemanisan kekayaan

Menjadi ibu terkaya dan sekali gus mempunyai anak-anak yang juga mewarisi kekayaan tersebut bukanlah sesuatu yang mudah.

Liliane Bettencourt, pewaris kekayaan dari jenama kosmetik terkemuka L'Oreal telah didakwa oleh anaknya perempuan tunggalnya sendiri, Francoise Bettencourt-Meyers, 56, di mahkamah apabila Meyers mendakwa ibunya memberikan sejumlah besar hartanya kepada orang lain

No comments: