Friday, May 21, 2010

Makan tengah hari termahal



ASET Abramovich sebagai manusia ke-50 terkaya di dunia termasuk beberapa buah kapal persiaran, jet peribadi dan 40 orang pengawal peribadi.

--------------------------------------------------------------------------------



BERAPAKAH harga yang sanggup dibelanjakan untuk satu hidangan makan tengah hari jika anda tergolong antara 50 manusia terkaya di dunia?

Pemilik kelab bola sepak Chelsea, Roman Abramovich dalam pertemuan dengan rakan perniagaannya membelanjakan AS$52,000 (RM166,400) ketika menjamu selera di Restoran Nello, New York.

Itu jumlah yang dibayar lelaki ketiga terkaya Rusia itu termasuk hidangan untuk enam orang beserta bayaran tip kepada pelayan restoran yang berjumlah AS$5,000 (RM16,000).

Pemilik restoran mewah terkemuka di kota New York itu, Nello Balan berkata, Abramovich yang ditemani isteri, Dasha Zhukova dan anak lelakinya, Arkadi melangkah masuk ke restoran itu seperti pelanggan biasa.

"Mereka kelihatan sama seperti kebanyakan pelanggan harian di restoran ini.

"Tidak ada yang mencurigakan sehinggalah saya melihat senarai makanan yang ditempah,"jelasnya yang sering menerima kunjungan artis popular dan orang kenamaan.

Hidangan pertama Abramovich bermula dengan Carpaccio yang dihidangkan bersama truffle putih sebelum beliau menjamah daging kambing Milan, pasta dan parmesan.

Menurut Ballan, truffle putih atau Tuber Magnatum yang ditempah oleh Abramovich adalah antara makanan paling mahal di dunia.

"Makanan yang dihidangkan kepada mereka adalah menu daripada kualiti terbaik dan ia semestinya sangat mahal," katanya.

Sementara itu ketika Abramovich menikmati pencuci mulut iaitu Tiramisu bersama champagne dan wain terbaik, Zhukova meneguk air minuman yang dijual pada harga AS$16 (RM51).

Minuman yang diatur di meja makan mereka termasuk dua botol wain Chateau Petrus, tiga botol La Tache Romanee Conti dan dua botol besar champange Cristal Rose yang berharga AS$5,000 (RM16,000) setiap satu.

Menurut Ballan, kos yang dibelanja untuk minuman keras pada tengah hari itu sahaja sudah mencecah AS$35,000 (RM112,000).

Namun jutawan Rusia itu langsung tidak menunjukkan reaksi terkejut ketika melihat angka yang perlu dibayar.

"Sebagai kepastian dia bertanya adakah bayaran yang dikenakan itu termasuk caj servis.

"Gaya dan perwatakannya langsung tidak menampakkan dia manusia terkaya di dunia," ujarnya.

Sementara itu, beberapa tetamu yang sedang menikmati hidangan di meja berhampiran tidak mengenali Abramovich dan mungkin menyangka mereka baru sahaja menang loteri.

Sebelum melangkah keluar dari restoran Ballan sempat mencadangkan supaya jutawan itu membeli pasukan baseball New York Yenkee, tetapi dengan selamba Abramovich menjawab:"Saya sudah ada banyak masalah dengan Chelsea."

No comments: