Thursday, January 3, 2008

Keputusan Dr Chua selamatkan imej parti

TINDAKAN Datuk Seri Dr Chua Soi Lek meletak semua jawatan termasuk sebagai Menteri Kesihatan, Naib Presiden MCA dan Ahli Parlimen Labis, adalah satu langkah bijak bagi meleraikan kontroversi berikutan pengakuan beliau sendiri sebagai individu yang terbabit dalam rakaman cakera video digital (DVD) aksi seks dengan wanita yang tersebar luas di Johor sejak beberapa hari lalu. Tidak ramai ahli politik di dunia termasuk di negara kita sanggup membuat pengakuan terbuka dan seterusnya meletak jawatan. Malah bukan sesuatu yang mudah atau selesa bagi Dr Chua untuk membuat pengakuan itu, apatah lagi meletak jawatan. Ahli keluarganya terutama isteri dan anak-anak juga sukar menerima hakikat itu meskipun mereka sedia menerima permohonan maaf serta kekesalan Dr Chua. Inilah masa paling sukar buat keluarganya seperti diakui isterinya, Datin Seri Wong Sek Hin.

Sikap berterus terang Dr Chua seharusnya dipuji walaupun perbuatannya dari segi moral bagi seorang menteri Kabinet, tidak boleh diterima. Sesetengah ahli politik mungkin memilih untuk membuat penafian, mendakwa DVD seumpamanya diolah semula atau menuduh pihak ketiga sengaja berbuat demikian untuk tujuan tertentu bagi menyelamatkan diri. Pengakuan cepat Dr Chua sebenarnya menyelamatkan keadaan terutama MCA dan Barisan Nasional (BN) itu sendiri kerana jika beliau cuba mendiamkan diri, keadaan akan menjadi lebih buruk. Malah Dr Chua sendiri secara peribadi sudah menemui dan memohon maaf kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi; Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Presiden MCA, Datuk Seri Ong Ka Ting, mengenai perkara itu.

Inilah harga yang terpaksa dibayar oleh Dr Chua, gara-gara perbuatan tidak bermoral itu. Memang benar, perkara itu urusan peribadi tetapi sebagai pemimpin kanan parti dan berjawatan menteri pula, seseorang itu mesti menjaga moral, disiplin dan tingkah laku. Jika beliau tidak meletak jawatan, sudah pasti ramai pihak akan mendesaknya berbuat demikian. Namun, tindakan segera Dr Chua meletak jawatan itu khususnya dalam Kabinet, sekali gus menutup peluang mana-mana pihak terutama pembangkang daripada terus memainkan isu ini. Kita berharap isu ini dimatikan di situ tanpa memanjangkannya lagi demi keadilan kepada keluarga Dr Chua. Untuk tindakan seterusnya, kita serah kepada polis yang sedang membuat siasatan dan dalam hal ini, Dr Chua perlu memberi kerjasama terutama berkaitan tarikh dan lokasi rakaman DVD itu dibuat serta identiti pasangannya dalam rakaman berkenaan. Buat masa ini, kita tidak boleh membuat andaian sama ada rakaman itu berniat jahat untuk menjatuhkan serta mencemar nama baik beliau dan MCA sehingga polis selesai membuat siasatan. Selepas ini, kita juga ingin tahu bagaimana CCTV dengan mudah dipasang di dalam bilik hotel, apartmen atau kondominium. Tindakan seperti itu harus dibendung, kerana ia boleh mencabuli hak asasi seseorang. Bayangkan jika aksi pasangan suami isteri dirakam seperti itu dan VCDnya diedarkan kepada orang ramai, dengan niat mengaut keuntungan segera. Kejadian seumpama ini pernah berlaku terhadap artis tertentu sehingga kes itu diheret ke mahkamah.



Apa pun, banyak pengajaran daripada kes Dr Chua yang boleh kita ambil iktibar. Kita juga berharap media asing tidak mensensasikan isu ini yang boleh memberi gambaran bahawa Kabinet di Malaysia dicemari skandal seks. Kepada pihak pembangkang, diharapkan isu ini tidak dijadikan modal baru dalam kempen mereka menjelang pilihan raya umum akan datang, kerana Dr Chua sudah membuat keputusan meninggalkan Kabinet, parti dan sebagai Ahli Parlimen.

No comments: