Sunday, January 6, 2008

Pendidikan awal ledakan teknologi cambah ilmu

Oleh Abdul Razak Idris

PENDIDIKAN awal amat penting bagi menjamin masa depan anak. Seperti biasa pada awal tahun, bagaikan satu pesta apabila anak berusia lima hingga tujuh dimasukkan ke kelas Tadika dan Tahun Satu di sekolah rendah. Ibu bapa turut mengiringi mereka pada hari pertama.

Pendidikan awal sebenarnya patut dimulakan seawal anak berusia tiga tahun lagi. Ledakan teknologi di era globalisasi ini memungkinkan perkara ini dilakukan kerajaan atau masyarakat sendiri.

TV satelit sudah tumbuh bercambah menyiarkan pelbagai rancangan seiring dengan kemajuan teknologi satelit kita iaitu Measat 1 & 11 dan RazakSat. Peranan rangkaian TV tidak berbayar seperti RTM 1 dan RTM 2, saluran milik Media Prima juga besar dalam mematangkan pemikiran anak kita.



Kita wajar menjadikan pendidikan awal milik semua. Dewasa ini hanya yang berada dan mampu dapat menghantar anak seawal usia tiga tahun belajar di sekolah swasta, manakala golongan kurang berkemampuan hanya memandang dengan putih mata.

Di bandar bukan semua mampu menghantar anak untuk menikmati pendidikan prasekolah di sekolah swasta. Ada ibu bapa sanggup melakukan dua atau tiga kerja sambilan untuk menjana pendapatan tambahan bagi memastikan anak mereka dapat bersaing dengan anak orang berada ini.

Jika golongan ini berasakan perkara ini penting mengapa tidak dilaksanakan sebagai projek nasional. Langkah untuk menjadikan pendidikan awal sebagai satu keperluan dalam menjana kekuatan dalaman rakyat dan pastinya akan dapat melahirkan atau mencungkil potensi insan yang dapat direalisasikan secara optimum menerusi perkembangan, bakat, minda, kreativiti pada peringkat awal.

Kita dapat lihat sendiri di hari pertama anak berusia tujuh tahun bersekolah, seakan-akan satu kejutan budaya apabila dibawa berkenalan dengan A B C dan 1 2 3. Sedangkan benda yang dianggap payah oleh mereka sudah mampu mereka belajar dan hafal daripada usia seawal tiga atau empat tahun. Mereka disatukan dalam kelas dengan pelajar yang sudah dari awal belajar dengan benda itu semua.

Sudah terang lagi bersuluh murid ini yang akan dapat nombor satu dan murid yang baru nak bermanja dengan A B C dan 1 2 3 akan tertinggal di belakang. Murid yang sedia pandai ini akan mula menunjuk lagak bahawa dialah paling pandai dan tidak perlu diajar lagi. Keadaan yang tidak seimbang akan mewujudkan jurang digital antara pelajar sekelas. Di bandar bukan semua daripada kita yang mampu menghantar anak ke prasekolah swasta, yurannya boleh dibuat belanja makan sebulan.

Di sini kita harus sedar bahawa dunia globalisasi atau dunia tanpa sempadan begitu mencabar sekali. Dapatkah kita melihat generasi kita menerusi persaingan yang sengit di masa depan. Kita membiarkan mereka dimanjakan dengan teknologi daripada saat kelahiran dibedah, dibesarkan dengan susu formula, dipujuk dengan KFC dan McDonald apabila meragam, disogok dengan VCD kartun apabila malas disuruh.

Inikah generasi yang ingin kita bentuk? Biar mereka diajar membaca dan mengira apabila usia mencecah empat tahun di sekolah dan apabila berusia tujuh tahun sudah pandai menekan suis komputer. Zaman anak bermain lastik dan mandi sungai sudah berlalu, apatah lagi hutan semakin kurang di tepi rumah dan pencemaran sungai sudah menjadi lumrah.

Pendidikan awal ada baik dan buruk, tapi kita harus memandang ke hadapan jika inginkan anak kita tidak menjadi mangsa seperti dialami anak miskin di dunia ke tiga. Teknologi komputer wajar digunakan ke tahap maksimum bukan sekadar menjadi bahan libur. Kita ada kanak-kanak pintar, Adi Putra yang membuktikan pendidikan awal akan melahirkan insan mahir dalam matematik.

Pendidikan awal wajar dilaksanakan, biarlah anak kita kehilangan zaman kanak-kanak daripada hilang punca menghadapi saingan bangsa lain yang lebih maju seperti Jepun dan Korea.

Sebagai kesimpulan teknologi era ini dapat membantu memangkinkan pemikiran anak untuk belajar seawal usia empat tahun. Usia tujuh bukanlah terlewat, tetapi memandangkan saingan global semakin pantas, pendidikan awal adalah wajar dijadikan sasaran percambahan ilmu sejak kecil. Era ini hanya yang mampu mendapat hak pendidikan awal dan ini tidak adil pada anak kita yang miskin.

No comments: