Sunday, January 6, 2008

Uthayakumar saman KPN, Peguam Negara RM100j

KUALA LUMPUR 4 Jan. – Penasihat Undang-Undang Hindu Rights Action Force (Hindraf), P. Uthayakumar hari ini memfailkan saman fitnah terhadap Ketua Polis Negara (KPN), Tan Sri Musa Hassan dan Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail bagi menuntut ganti rugi RM100 juta.

Uthayakumar, 46, yang kini ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) menyaman kedua-dua mereka kerana didakwa mengeluarkan kenyataan yang mengaitkan dirinya dengan pertubuhan pengganas antarabangsa.

Writ saman difailkan melalui firma guaman, Tetuan Manogar & Co. di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi di sini hari ini.

Uthayakumar selaku plaintif menamakan Musa sebagai defendan pertama dan Abdul Gani defendan kedua, manakala kerajaan Malaysia defendan ketiga.

Dalam pernyataan tuntutannya, Uthayakumar mendakwa, dia dan Hindraf menganjurkan perhimpunan secara aman yang disertai hampir 50,000 kaum India di ibu negara pada 25 November tahun lalu.

Sejajar pendirian defendan ketiga, defendan pertama dan defendan kedua didakwa secara salah dan dengan niat jahat telah mengeluarkan kenyataan yang mengaitkan Hindraf dengan pertubuhan pengganas.

Dakwanya, kenyataan defendan pertama dan kedua itu kemudian telah diterbitkan oleh beberapa akhbar tempatan.

Uthayakumar seterusnya mendakwa, dakwaan yang mengaitkannya dengan pengganas adalah rekaan semata-mata dan bermotifkan politik.

‘‘Dakwaan itu dibuat pertama kali oleh defendan-defendan kira-kira 10 hari selepas perhimpunan 25 November tahun lalu dan adalah jelas ia satu usaha untuk menjejaskan kredibiliti dan reputasi saya dan Hindraf,’’ kata plaintif

No comments: