Monday, July 7, 2008

Hak milik kekal semua kampung di Perak?

IPOH 6 Julai - Kerajaan Perak hari ini menjelaskan bahawa cadangan pemberian hak milik kekal untuk lot kediaman adalah untuk semua perkampungan dan bukan hanya ditawarkan kepada perkampungan baru sahaja.

Menteri Besarnya Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin berkata cadangan itu akan melibatkan semua perkampungan termasuk kampung baru, kampung tersusun dan juga kampung-kampung Orang Asli.

Beliau berkata pemilik tanah akan diberi pilihan sama ada memilih pajakan 30, 60, 99 tahun atau hak milik kekal kerana ia akan melibatkan kemampuan mereka dalam pembayaran premium.

Pemilik akan diberikan pilihan kerana ia akan membabitkan perbezaan dalam pembayaran premium atau cukai tanah dengan kadar paling tinggi perlu dibayar bagi tanah hak milik kekal, katanya kepada pemberita selepas majlis perjumpaan dengan guru-guru Sekolah Agama Rakyat (SAR) Perak di sini hari ini.

Cadangan kerajaan negeri untuk menawarkan hak milik kekal kepada penduduk kampung-kampung baru yang masih belum mempunyai status hak milik selepas berpuluh tahun diwujudkan telah menimbulkan bantahan daripada pelbagai pihak sebelum ini.

Menteri Besar memberitahu sidang Dewan Undangan Negeri bulan lepas bahawa kajian daripada aspek pentadbiran dan perundangan berhubung cadangan pemberian hak milik kekal itu masih dijalankan kerana ia tertakluk kepada apa yang dibenarkan oleh Kanun Tanah Negara.

Sementara itu, beliau berkata kerajaan negeri sedang mengkaji untuk menaikkan elaun guru agama seperti yang telah dilakukan oleh Pulau Pinang dan Kedah bagi membantu mereka menghadapi kenaikan kos hidup.

- Bernama

No comments: