Wednesday, July 9, 2008

Syarikat AS teroka minyak Iraq

Oleh AZMI HASSAN

SUKAR untuk menafikan tindakan Amerika Syarikat (AS) sehingga ke hari ini yang masih menjajah Iraq ada kena mengena dengan sumber minyak yang dimiliki oleh negara tersebut. AS bukan sahaja menjajah melalui kekuatan ketenteraan tetapi juga turut mempengaruhi setiap dasar yang digubal oleh Baghdad supaya kepentingan Washington tetap terpelihara.

Walaupun mandat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk tentera asing terus berada di Iraq akan tamat pada penghujung tahun ini, AS sedaya upaya cuba memujuk Perdana Menteri Nuri al-Maliki membenarkan tentera AS beroperasi di bumi Iraq dan besar kemungkinan hasrat tersebut akan dicapai tidak lama lagi.

Tidak siapa yang mempercayai tujuan sebenar AS menceroboh Iraq adalah untuk menghapuskan senjata pemusnah besar (WMD) atau menegakkan demokrasi di Asia Barat seperti yang dihebohkan oleh Presiden George W. Bush. Tingkah laku Washington sejak kebelakangan ini telah mengesahkan bahawa minyak adalah faktor utama mengapa AS menghapuskan Saddam Hussein.

Antara faktor penting yang akan menentukan kestabilan Iraq ialah bagaimana ketiga-tiga puak utama yang terdiri daripada Syiah, Sunah dan Kurdish boleh bekerjasama antara satu sama lain. Sehingga ke hari ini perundangan bagaimana hasil minyak diurus masih tidak dapat dibentuk kerana ketiga-tiga puak mempunyai kepentingan yang berbeza.

Perundangan mengenai pembahagian hasil minyak adalah penting kerana 80 peratus sumber simpanan minyak terdapat di dua kawasan utama iaitu di utara Iraq yang dikuasai oleh puak Kurdish dan juga selatan Iraq yang dipengaruhi oleh Syiah.

Kegagalan membentuk perundangan pembahagian hasil minyak yang adil sudah pasti akan memporak-perandakan Iraq. Perlu diingat simpanan minyak Iraq adalah dipercayai ketiga terbesar selepas apa yang dimiliki oleh Arab Saudi dan Iran.

Tetapi tingkah laku Washington apabila berhadapan dengan isu minyak Iraq seolah-olah tidak mempedulikan kerajaan Nuri al-Maliki kerana apa yang penting bagi White House adalah keuntungan syarikat minyak AS.

Baghdad mahu berlaku adil kepada semua rakyat Iraq supaya hasil minyak dikecapi bersama melalui pengawalan perundangan oleh Kerajaan Pusat. Tetapi puak Kurdish yang mempunyai kerajaan separa autonomi melalui Kerajaan Wilayah Kurdish (KRG) mahu mengawal segala hasil minyak di wilayah mereka.

Sikap tidak peduli Washington terserlah apabila tidak membantah syarikat minyak AS iaitu Hunt Oil menjalin kerjasama meneroka minyak di wilayah utara Iraq dengan KRG pada tahun lepas. Perjanjian yang dibantah oleh kerajaan Baghdad sudah pasti akan menimbulkan ketegangan antara ketiga-tiga puak tersebut kerana ia tidak memberi manfaat kepada Syiah dan Sunah.

Tambah lagi perjanjian di antara Hunt Oil dan KRG membelakangi perundangan mengenai hasil minyak yang sedang digubal oleh Baghdad.

Memang benar perjanjian dengan Hunt Oil bukan kali pertama kerana KRG telah menjalin lebih daripada 20 kerjasama penerokaan minyak dengan syarikat minyak asing yang kesemuanya berasal dari AS dan Eropah.

KesangsianTetapi timbul kesangsian mengenai perjanjian Hunt Oil adalah kerana syarikat tersebut mempunyai hubungan yang rapat dengan pentadbiran Presiden Bush dan dipercayai syarikat tersebut mendapat dorongan dan sokongan daripada Jabatan Negara AS.

Walaupun Iraq mempunyai simpanan minyak ketiga terbesar tetapi pengeluaran sebanyak 2.5 juta tong sehari adalah jauh lebih rendah daripada keupayaan sebenar simpanan tersebut. Tidak dapat dinafikan Baghdad memerlukan sumber kewangan dan teknologi syarikat minyak asing untuk mempertingkatkan keupayaan tersebut.

Sikap tidak jujur White House terserlah apabila cuba mempengaruhi kerajaan Nuri al-Maliki mengenai pembahagian kontrak penerokaan enam telaga minyak utama di Rumaila, Kirkuk, Zubair, Qurna, Bai Hassan dan Maysan.

Strategi Washington nampaknya berjaya apabila kebanyakan daripada 35 syarikat minyak yang disenarai pendek adalah dari AS dan Eropah.

Syarikat minyak gergasi seperti Exxon Mobil, Shell, Total dan BP dipercayai bakal memperoleh sebahagian besar kontrak penerokaan dan amat menarik jika diperhatikan kesemua syarikat tersebut beroperasi di negara yang mempunyai kerajaan yang menyokong pencerobohan Iraq oleh AS.

Washington bukan sahaja menggunakan pengaruh mereka dalam pentadbiran kerajaan Nuri al-Maliki untuk menentukan syarikat minyak AS mendapat habuan tetapi juga memastikan negara yang tidak menyokong dasar Washington tidak diberi peluang meneroka minyak di Iraq. Syarikat minyak Rusia umpamanya seperti Lukoil yang telah lama meneroka minyak Iraq semasa era Saddam Hussein langsung diketepikan oleh Baghdad gara-gara angkara Washington.

Memang benar bahawa pemulihan pengeluaran dari telaga minyak Iraq jika mencapai sehingga 2.9 juta tong sehari mampu membantu mengurangkan beban harga minyak yang terlampau tinggi pada ketika ini.

Tetapi tingkah laku Washington dalam mempengaruhi Baghdad dalam hal ehwal pembahagian kontrak penerokaan minyak langsung tidak mempamerkan niat yang ikhlas untuk memakmurkan Iraq.

Apa yang penting bagi Washington adalah pengeluaran dan penerokaan hasil minyak Iraq mesti dikuasai oleh syarikat minyak AS atau sekutu mereka.

Sepatutnya rakyat Iraq sudah dapat menikmati hasil minyak yang lumayan pada ketika ini tetapi disebabkan oleh perbalahan antara ketiga-tiga puak Syiah, Sunah dan Kurdish dan ditambah pula dicemari oleh agenda Washington, pihak yang mengaut keuntungan daripada harga minyak yang tinggi adalah syarikat minyak AS.

No comments: