Monday, July 14, 2008

Surat-menyurat Mahathir

Oleh ROOSFA HASHIM

SURAT sering saja dibukukan dan menjadi bahan yang menarik untuk dibaca. Di negara lain selalu terbit koleksi surat yang membongkar pelbagai rahsia di belakang tabir diri penulisnya. Di Indonesia kita per- nah membaca koleksi surat Kartini dan H.B. Jassin dan antara yang terbaru adalah Surat-surat Suharto. Buku yang memuat Surat-surat Maryam Jameelah - Al-Maududi juga agak terkenal.

Di negara kita, sesekali terbit koleksi surat misalnya Warkah Eropah oleh A. Samad Said, Surat-surat Tun Seri Lanang kepada Baha Zain atau kumpulan warkah sultan dan Raja Melayu yang pernah dibukukan oleh pustakawan British Library, Annabel Gallops.

Terbaru, kita dapat membaca surat-surat Tun Dr. Mahathir Mohamad kepada pemimpin dunia selama lebih dua puluh tahun beliau menjadi Perdana Menteri. Surat yang dihimpunkan oleh Abdullah Ahmad ini mengandungi 71 pucuk surat kesemuanya, dalam buku berjudul Dr. Mahathir's Selected Letters to World Leaders.

Pada asalnya, menurut Dr. Mahathir, beliau menghimpunkan sejumlah 200 pucuk surat yang pada perkiraannya penting dan bermanfaat untuk dibaca oleh rakyat negara ini. Surat-surat ini, menurut Dr. Mahathir mungkin menarik minat orang awam, kerana dapat memberikan gambaran tentang pelbagai perubahan dasar luar negara ini serta daya usaha yang dilakukan oleh Malaysia bagi pihak mereka yang tidak bernasib baik sama ada di Asia mahu pun di Eropah.

Kerajaan nampaknya tidak bersetuju dengan kesemua 200 surat yang dipilih oleh Dr. Mahathir dan hanya meluluskan 84 pucuk untuk diterbitkan. Tiga belas pucuk surat pula ditolak oleh penerbit kerana menganggapnya kurang penting dan tidak berkaitan. Walau bagaimanapun, 71 surat dalam buku ini sedikit sebanyak dapat menggambarkan sepotong daripada sejarah diplomatik dan hubungan antarabangsa Malayia yang panjang itu.

Surat-surat ini tidaklah dapat meliputi bidang yang besar dan cuma menyentuh soal keganasan, globalisasi, perang dan konflik sempadan, ekonomi dan hubungan diplomatik. Antara pemimpin dunia yang surat mereka dimuatkan ke dalam buku ini ialah Presiden Amerika Syarikat, George W. Bush dan Bill Clinton, Presiden Perancis Jacques Chirac, Perdana Menteri Britain Margaret Thatcher dan Tony Blair serta Putera Charles.

Meneliti surat menyurat yang dimuatkan, nyatalah Dr. Mahathir agak serius mengambil bahagian dalam soal peperangan dan penindasan yang berlaku di mana sahaja. Beliau ternyata berusaha menyuarakan pandangan masyarakat dunia ketiga dan negara Islam khususnya semasa peperangan yang melibatkan sengketa puak Bosnia dan Serbs sehinggalah masyarakat antarabangsa campur tangan dan terbentuknya Bosnia-Herzegovina.

Dr. Mahathir merakamkan penghargaannya terhadap peranan yang dimainkan oleh Bill Clinton yang mendesak NATO bertindak lebih agresif dalam menghadapi Rusia tentang soal ini.

Keganasan dan pengganas adalah satu lagi perkara yang nampaknya diambil berat oleh Dr. Mahathir sewaktu pentadbiran beliau. Bagi Dr Mahathir, keganasan sering menjadi penghalang kepada proses perdamaian. Kita dapat membendung keganasan kalau pun tidak dapat membanterasnya seratus peratus.

KeganasanPunca sebenar keganasan mestilah difahami jika kita mahu mengurangkan kegiatan keganasan. Pengeboman dan pembunuhan orang tidak berdosa oleh siapa juga mestilah dilihat sebagai keganasan. Pihak yang melakukannya mesti dianggap sebagai pengganas dan bukan cuma pengebom berani mati. Jika kita mahu pengebom berani mati menghentikan serangan mereka, kita juga mestilah berusaha memberhentikan pembunuhan orang yang tidak berdosa yang dilakukan secara terancang oleh sesebuah negara.

Satu lagi isu yang mendapat tempat dalam koleksi surat ini ialah soal globalisasi yang pada hemat Dr. Mahathir dilahirkan oleh golongan kaya demi manfaat mereka yang kaya juga. Golongan miskin mungkin mendapat sedikit manfaat tetapi harus pula membayar harga yang mahal bagi mengecapi nikmat globalisasi. Dr. Mahathir mengutarakan persoalan apakah mungkin diwujudkan suatu model globalisasi yang dapat dimanfaatkan oleh semua pihak sama ada yang kaya mahupun yang miskin atau setidak-tidaknya sebuah model yang dapat dimanfaatkan oleh semua golongan dengan lebih saksama.

Kepada Dr. Mahathir, perang berlaku dengan membunuh manusia demi mencapai kehendak negara yang melancarkan perang. Alasan palsu digunakan bagi menghalalkan perang.

Namun bagi Dr. Mahathir, perang bukan lagi sesuatu pilihan terbaik buat kuasa besar. Sebuah negara lemah mungkin dapat ditumbangkan, namun rakyat akan tetap bangkit dan meneruskan perjuangan bagi mendapatkan pembebasan daripada negara yang datang menjajah. Inilah yang sedang berlaku di Afghanistan dan Iraq dan mungkin juga di Iran.

Surat-surat ini sedikit sebanyak memperlihatkan sikap Dr. Mahathir terhadap pemimpin dunia. Beliau memuji Bill Clinton yang dianggapnya lebih bersikap diplomatik berbanding Naib Presiden Al Gore yang menghadiri persidangan APEC 1998 dan memalukan negara tuan rumah. Dr. Mahathir dalam prolog buku ini terus terang mengakui akan kegembiraannya dengan tewasnya Al Gore dalam pilihan raya 2000. Malangnya, calon yang menang, menurut Dr. Mahathir lebih buruk lagi!

Presiden Bush pula bersikap menolak ke- benaran meskipun terdapat bukti yang jelas dan kukuh khususnya dalam kes senjata pemusnah besar-besaran yang didakwanya dimiliki Iraq sewaktu pentadbiran Sadam Hussein.

Sungguhpun hubungan Malaysia - Britain semasa pentadbiran Margaret Thatcher diselubungi mendung hitam dengan Dasar Pandang ke Timur dan Buy British Last, namun Dr. Mahathir mengakui bahawa beliau mempunyai hubungan kerja yang rapat dan baik dengan pemimpin wanita Britain itu.

Rakyat Malaysia, menurut Dr. Mahathir, mesti ingat bahawa Margaret Thatcher terbang ke negara ini tiga kali semasa pentadbirannya. Tidak ada mana-mana Perdana Menteri Britain melakukan hal yang sama selain Thatcher. Tony Blair mendiami 10 Downing Street selama 10 tahun tetapi tidak pernah sekali pun beliau menjejakkan kakinya ke sini.

Hubungan Dr. Mahathir dengan Presiden Jacques Chirac juga agak rapat dan Dr. Mahathir mengimbau kenangan layanan baik pemimpin Perancis itu dalam kunjungannya ke Perancis dalam bulan Ramadhan dan disajikan juadah berbuka lengkap dengan buah kurma.

Kepada Dr. Mahathir, surat-menyurat ini memberi gambaran tentang kekecewaan hati seorang pemimpin bagi sebuah negara yang kecil. Beliau tidak peduli itu semua, kerana tidak ada orang lain yang nampaknya mahu menegur kuasa besar akan keburukan yang sedang mereka lakukan. Dengan kemungkinan dirinya dipencilkan atau dikecam, beliau menulis surat-surat ini agar suara manusia kerdil tidak terus-terusan dipekakkan. Apa yang orang lain fikirkan tentang apa yang diperkatakannya tidaklah penting sangat.

Sesungguhnya koleksi surat menyurat Dr. Mahathir ini menarik dibaca oleh kita semua. Seperti diakui oleh Dr. Mahathir, "Anda mungkin tidak bersetuju dengan setiap apa yang saya lakukan, tetapi saya lakukan apa yang saya fikir baik untuk negara ini. Sama ada saya seorang Perdana Menteri yang baik atau buruk, tentulah bukan saya yang boleh menyatakannya. Apabila saya mati dan tiada lagi, pertimbangan (terhadap saya) akan menjadi lebih tepat.

No comments: