Monday, December 15, 2008

Bekas pengurus pejabat pos Putrajaya dijatuhi hukuman penjara tiga tahun kerana pecah amanah

15/12/2008 12:05pm


KUALA LUMPUR 15 Dis. — Mahkamah Sesyen di sini hari ini menjatuhi hukuman penjara selama tiga tahun terhadap bekas pengurus Pejabat Pos Putrajaya yang mengaku bersalah terhadap tuduhan pecah amanah wang pos RM95,500.

Hakim S.M. Komathy Suppiah memerintahkan Zaharah Jaafar, 45, menjalani hukuman itu bermula hari ini.

Pada 20 Ogos lepas, Zaharah mengaku bersalah di mahkamah yang sama melakukan pecah amanah membabitkan wang kutipan harian berjumlah RM95,500 milik Pejabat Pos Putrajaya, di pejabat pos berkenaan di Aras 1 Blok B1, Jabatan Perdana Menteri, Putrajaya, pada 18 Mei 2006.

Zaharah, 45, didakwa mengikut Seksyen 409 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun, denda dan boleh dikenakan sebatan.

Pada 24 Nov, mahkamah itu memerintahkan peguam yang mewakili Zaharah supaya mendapatkan laporan kesihatan berkaitan kanser servik anak guamnya terlebih dahulu, sebelum mahkamah menjatuhkan hukuman.

Komathy menangguhkan hukuman ke hari ini selepas peguambela Hasnan Hamzah, yang mewakili Zaharah Jaafar, memohon anak guamnya itu dibebaskan dengan bon berkelakuan baik mengikut Seksyen 294 Kanun Acara Jenayah agar dia dapat menghabiskan sisa hidup bersama keluarga berikutan penyakit kanser servik yang dihidapinya.

Pendakwaan dijalankan oleh Timbalan Pendakwa Raya Aqeeb Lizalman Nordin Zamery. - Bernama

No comments: