Friday, December 12, 2008

Hartanah kerajaan di luar negara RM3.59b

KUALA LUMPUR 11 Dis. - Nilai semasa hartanah dan aset milik Kerajaan Malaysia iaitu bangunan kedutaan dan kediaman rasmi perwakilan serta pegawai di luar negara kini dianggarkan berjumlah RM3.59 bilion.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar berkata, sehingga kini kerajaan memiliki 32 bangunan canseri, 33 kediaman rasmi ketua perwakilan, 139 apartmen dan kediaman pegawai kedutaan di 43 buah negara.

"Kesemua hartanah ini harus dimiliki secara langsung kerana Kedutaan Malaysia di luar negara akan dapat beroperasi di bangunan sendiri dan menjimatkan kos untuk jangka masa panjang," katanya yang mewakili Kementerian Luar menjawab soalan Lim Lip Eng (DAP-Segambut) pada persidangan Dewan Rakyat hari ini.

Lip Eng ingin mengetahui jumlah aset, ekuiti dan hartanah yang dimiliki kerajaan di luar negara mengikut pasaran semasa.

Syed Hamid berkata, kerajaan mempunyai perancangan untuk membangunkan kompleks kedutaan di luar negara yang akan dapat meningkatkan pengurusan perwakilan dengan lebih baik serta mampu menonjolkan imej negara.

Katanya, kerajaan telah mula membeli aset dan hartanah di luar negara seawal selepas kemerdekaan melalui pasaran terbuka dan jumlah keseluruhan pembelian pada ketika itu adalah RM578.5 juta.

No comments: