Friday, September 21, 2007

Beginikah manusia?




SELURUH rakyat Malaysia berkongsi kesedihan dengan ibu bapa Nurin Jazlin Jazimin - kanak-kanak malang yang hilang selama lebih sebulan akhirnya ditemui kaku dalam keadaan amat menyayat perasaan.

Sememangnya bukan itu bentuk pertemuan yang diharapkan oleh pasangan Jazimin dan Nurazian. Apa yang diharapkan ialah Nurin kembali ke pangkuan keluarga dalam suasana ceria. Tempat pertemuan bukan di bilik mayat jauh sekali dalam suasana hiba.

Kita amat bersimpati kerana ‘kemunculan’ Nurin membayangkan penderitaan yang ditanggung selama 30 hari dia disembunyikan.

Nurin tidak perlu berceloteh atau bercerita tentang kesengsaraan yang ditanggungnya. Dia juga tidak perlu menjelaskan kepada dunia betapa ‘binatang’nya manusia yang memperlakukan dia sedemikian rupa. Kemunculan sekujur tubuh kurus dengan kesan lebam di sana sini juga membuatkan kita tidak bertanya, kerana segala kekejaman jelas terbentang di depan mata.

Kemunculan Nurin biarpun dalam keadaan mata terpejam rapat dan mulut terkunci menceritakan segala-galanya - betapa dia diseksa oleh iblis bertopengkan manusia. Penjenayah itu bukan lagi haiwan jauh sekali manusia lantaran haiwan tidak sekejam itu, inikan pula manusia yang dianugerahkan akal dan fikiran.

Lebih memilukan, kita semua pasti, hakikat bahawa Nurin menghidap penyakit buah pinggang dan darah tinggi serta bergantung pada ubat semestinya dalam pengetahuan penjenayah itu.

Namun membaca laporan bedah siasat serta perincian mayat Nurin seperti yang dilaporkan oleh media cetak dan elektronik - kita tidak sanggup memikirkan betapa kejam, gila, sadis dan iblis penjenayah itu ketika melakukan penyeksaan ke atas anak malang yang tidak berdaya itu.

Di manakah rasa belas, kasihan, ihsan yang membezakan manusia dengan binatang sehingga menutup akal penjenayah itu dan terus ‘mengerjakan’ tubuh kecil yang tidak berdosa itu. Bukankah wajah comel serta ketidakupayaan Nurin sepatutnya meredakan kegilaan penjenayah itu sekurang-kurangnya untuk menghantarnya pulang dalam keadaan selamat.

Tidak tersentuhkah perasaan binatang itu apabila mendengar tangisan Nurin yang semestinya amat ketakutan dan kesakitan setiap kali diperlakukan sedemikian rupa. Atau semakin terangsangkah dia untuk menyakiti kanak-kanak itu sehingga memberi kepuasan yang kita tidak tahu di mana nikmatnya.

Apa sebenarnya dosa Nurin sehingga terpaksa melalui 30 hari terakhir hayatnya dengan penuh penyeksaan. Apa salah kanak-kanak comel ini sehingga dia tidak diizinkan untuk meninggalkan sepatah dua kata kepada ibu bapanya sebelum nyawanya diragut sekejam itu.

Sesungguhnya tidak tercapai akal kita untuk memikirkan apa sebenarnya yang diingini oleh penjenayah itu. Apa yang ingin dipuaskan sehingga sanggup melakukan penyeksaan demi penyeksaan.

Kita tidak perlu menjadi ibu bapa Nurin untuk menitiskan air mata simpati dan sedih terhadap apa yang terjadi. Kita tidak perlu malu untuk mengaku bahawa fikiran kita amat terganggu dengan kejadian ini. Ini kerana kita juga mempunyai anak-anak yang turut terdedah kepada jenayah-jenayah yang di luar batas akal dan fikiran ini.

Meninggalkan

Yang pasti tindakan penjenayah itu meninggalkan mayat Nurin di dalam sebuah beg sukan di tempat terbuka juga membawa mesej yang tersendiri.

Dia seolah-olah mencabar pihak polis. Dia ingin menunjukkan betapa kebuntuan mencari Nurin mesti diakhiri, tetapi dengan cara yang amat tragis.

Dia juga cuba membuktikan ketika semua orang bertungkus-lumus menjejaki Nurin di seluruh negara, kanak-kanak itu sebenarnya berada tidak jauh daripada keluarganya. Cuma jeritan dan raungannya tidak kedengaran oleh kita semua. Nurin bersendirian menanggung sengsara dalam suasana yang amat terasing baginya.

Penjenayah itu juga membuktikan kegilaan yang melampau sebab itu mayat kanak-kanak malang itu tidak disembunyikan. Kita tidak tahu apakah motif penjenayah itu meletakkan mayat yang sarat dengan bahan bukti penderaan seksual itu di situ. Semestinya ada juga bukti-bukti yang boleh mendedahkan dirinya yang sebenar. Mengapa anak malang itu tidak dihumban di dalam hutan atau dicampak ke laut. Alang-alang bertindak kejam biarlah Nurin `dipadamkan’ terus dari muka bumi tanpa sebarang kesan dan peninggalan. Bukankah begitu sepatutnya perlakuan penjenayah.

Apakah sebenarnya dan tahap manakah kegilaan penjenayah itu yang bukan sahaja kejam terhadap Nurin malah mendera psikologi kita semua.

Adakah supaya pencarian Nurin dihentikan atau supaya pemergian kanak-kanak itu ada kuburnya.

Kelak dia boleh berbangga menunjukkan tempat persemadian mangsanya yang entah ke berapa.

Hakikatnya, sama ada kanak-kanak malang itu Nurin atau orang lain, tiada alasan untuk sesiapa pun mewajarkan perilaku zalim ini. Nurin atau kanak-kanak itu bukan anak kita. Dia juga bukan adik kita, bukan juga saudara kita. Nurin cuma mengingatkan kita bahawa tidak mustahil satu hari nanti kita juga akan mengalami insiden yang serupa.

Di bulan yang mulia ini, seharusnya kita bermuhasabah, merenung dan melihat di sekeliling kita. Terkorbannya Nurin sedemikian rupa membawa banyak pengajaran yang boleh dijadikan iktibar oleh pelbagai pihak. Kita tidak boleh menuding jari siapa yang bersalah sebaliknya bersama-sama membetulkan kegilaan dalam masyarakat kita.

No comments: