Friday, September 21, 2007

RM14b bangun kota Hadhari

IPOH 21 Sept. – Sebuah bandar raya Islam bertaraf antarabangsa yang akan dikenali sebagai Hadhari International City berharga RM14 bilion akan dibina di Sungai Behrang, Tanjong Malim dekat sini.

Pengerusi Eksekutif T.J Harmoni Sdn. Bhd., Datuk Othman Hassan berkata, jika diluluskan projek itu dijangka siap dalam tempoh 10 tahun.

Projek itu apabila siap akan mewujudkan komponen wilayah-wilayah seperti Arab, Asia, Afrika, Eropah dan antarabangsa.

Katanya, bandar raya Islam bertaraf antarabangsa itu dirancang dibina di atas tanah seluas 2,240 hektar.

‘‘Ia akan dimajukan dengan pelaburan bersama antara TJ Harmoni, China dan beberapa negara Pertubuhan Persidangan Islam (OIC),’’ katanya.

Othman kelmarin menemui Menteri Besar, Datuk Seri Mohd. Tajol Rosli Ghazali di pejabatnya untuk mengemukakan permohonan bagi projek tersebut.

Beliau berkata, bandar raya ini merangkumi pusat Hadhari antarabangsa, pusat bandar, pusat kecemerlangan modal insan dengan institusi latihan dan pendidikan, perumahan terancang, perniagaan, rekreasi, kemudahan infrastruktur dan utiliti.

‘‘Kita akan memulakan projek ini sebaik-baik sahaja mendapat kelulusan daripada kerajaan negeri Perak,” katanya.

‘‘Apabila siap nanti, bandar ini akan mempunyai 20,000 buah rumah dengan penduduk berjumlah 200,000,” katanya.

Beliau berkata, antara komponen lain yang disediakan ialah pusat pentadbiran antarabangsa, pusat persidangan, pasar raya, premis jualan terus dari kilang, hotel dan rumah kelab.

Katanya, projek itu akan dibina di atas tanah peneroka Felda Sungai Behrang yang terletak 10 kilometer dari pekan Slim River dan 5 kilometer dari Bandar Behrang 2020.

Othman berkata, buat permulaan pihaknya akan mendirikan sebuah universiti Islam antarabangsa yang setaraf dengan kampus Universiti Al-Azhar di Mesir atau Universiti Al-Ulum di Madinah yang akan dikenali sebagai Universiti Islam Antarabangsa Hadhari.

Pembinaan universiti itu dijangka membabitkan pelaburan bernilai RM4 bilion, katanya.

Katanya, universiti itu dijangka mampu menampung lebih 10,000 pelajar antarabangsa dan tempatan apabila beroperasi nanti.

Di samping itu, katanya, bagi menarik pelancong terutama dari negara anggota OIC dan ASEAN, sebuah pusat pakar perubatan antarabangsa yang serba moden turut akan didirikan melibatkan kos sebanyak RM1 bilion.

‘‘Projek bandar raya ini apabila siap nanti akan menjadi pemangkin kepada pembangunan negeri Perak,” katanya.

No comments: