Tuesday, September 11, 2007

Laporan Ketua Audit: Penjelasan KBS

MUKADIMAH
JABATAN Audit Negara semalam mengedarkan jawapan-jawapan Kementerian Belia dan Sukan (KBS) mengenai teguran dan penemuan salah urus dana awam kementerian itu dalam Laporan Ketua Audit Negara 2006.

Berikut ialah sebahagian daripada penjelasan kementerian itu mengenai pendedahan Jabatan Audit Negara.

PENEMUAN AUDIT: TIDAK dapat mengesahkan sama ada Ketua Setiausaha (KSU) Kementerian Beliau dan Sukan ketika itu diberi kuasa untuk menandatangani sebelas kontrak yang melebihi RM5 juta.

PENJELASAN: Semakan mendapati terdapat surat penurunan kuasa daripada Menteri Belia dan Sukan kepada KSU ketika itu bagi menandatangani lapan kontrak perolehan yang keseluruhannya bernilai RM449,421,436.80.

Didapati harga yang ditetapkan bagi 13 jenis peralatan adalah melebihi harga pasaran.

Perbezaan harga timbul disebabkan oleh keadaan tapak yang berbeza di tiap-tiap Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) dan harga yang dikemukakan oleh pembekal meliputi harga infrastruktur tetapi masih di bawah siling yang ditetapkan oleh Perbendaharaan.

Sebut harga daripada Syarikat Favelle Favco bagi kedua-dua kren yang dibeli oleh IKBN ialah RM1.45 juta (hammerhead) dan RM1.53 juta (luffing). Ini bermakna jumlah yang dibayar oleh kerajaan adalah RM2.74 juta lebih tinggi daripada harga pasaran.

Harga pasaran semasa jauh lebih rendah kerana harga pasaran tidak mengambil kira harga tujuan latihan yang sukar dianggarkan kerana ia bergantung kepada rupa bentuk tapak bagi pemasangan kren. Kerja-kerja pemasangan yang dimaksudkan merangkumi pemasangan limit switch, pagar keselamatan, penyaman udara, bekalan elektrik, laluan masuk dan pembersihan tapak serta ubahsuai kren untuk memuatkan empat orang.

Sebanyak 15 pakej kenderaan terpakai telah dibeli dengan harga RM4.24 juta untuk jurusan ketuk-mengetuk dan semburan cat. Hasil daripada perbandingan antara senarai harga kereta terpakai yang diperoleh daripada Ambank Malaysia didapati harga kereta model yang sama yang dibayar oleh kementerian adalah RM1.44 juta lebih tinggi daripada harga pasaran.

Perolehan dibuat berdasarkan spesifikasi untuk kegunaan latihan dan bukannya persendirian. Spesifikasi untuk latihan yang ditetapkan merangkumi operator manual, spare part, component list, complete wiring diagram, dan maintenance manual. Dokumen-dokumen tersebut tidak boleh dibekalkan oleh syarikat penjual kereta terpakai tempatan.

Pembayaran bagi pembelian 152 pakej desktop komputer yang dilengkapi perisian Computer Assisted Design Drafting (CADD) untuk jurusan Pelukis Seni Bina di empat IKBN telah dibeli dengan harga RM4.47 juta atau RM29,385 setiap pakej. Harga 152 pakej komputer yang dibekalkan kepada IKBN adalah RM3.06 juta lebih tinggi daripada harga pasaran.

Spesifikasi peralatan tersebut didatangkan secara pakej yang merangkumi desktop komputer, perisian CADD, kerusi dan meja komputer, kerja-kerja pendawaian dan networking dan pemasangan vinyl tile pada lantai.

Pembayaran bagi pembelian 430 set papan bancuh simen (mortar board) untuk jurusan Jurubina Bangunan dan Jurusan Jurulepa dan Penjubinan di empat IKBN telah dibeli dengan harga RM441,610 atau RM1,027 setiap satu. Harga pasaran satu set papan bancuh simen hanya RM150, dengan itu harga yang dibayar oleh kerajaan adalah RM377,110 lebih tinggi daripada harga pasaran.

Set papan bancuh simen tidak terdapat dalam pasaran dan perlu dibuat secara custom made dengan menggunakan bahan berkualiti tinggi iaitu kayu jenis resak atau kapur yang tahan kepada kesan cuaca.

Tiga unit kabin telah dibeli dengan harga RM425,700 atau RM141,900 setiap berbanding sebut harga daripada Excel Kabin Sdn. Bhd. sebanyak RM20,000. Ini bermakna harga yang dibayar oleh kementerian adalah RM365,700 lebih tinggi daripada harga pasaran.

Semakan mendapati kabin yang dibeli adalah mengikut spesifikasi. Kos bagi pembelian kabin ini termasuk bagi kerja-kerja pemasangan, pemasangan dan sewaan kren.

Sebanyak 17 set buku teknikal (technical books) dengan 10 tajuk telah dibeli dengan harga RM181,900 atau RM10,700 setiap set. Kesemua 10 tajuk buku tersebut boleh dibeli daripada koperasi DBP dengan harga RM417 sahaja dan harga yang dibayar oleh kementerian adalah RM174,811 lebih tinggi daripada harga pasaran.

Pembayaran tersebut merangkumi pembekalan 10 set buku setiap tajuk yang diperlukan.

Sebanyak lima peralatan lain iaitu Philips Screwdriver, digital kamera, pasu plastik, sette 6 seater PVC dan 2 tonne jack dibeli dengan harga yang tidak munasabah dan mengakibatkan perbelanjaan melebihi RM110,221.

Untuk peralatan digital kamera, ia telah dibekalkan bersama tripod, kabel USB, desktop, kabel video dan CD perisian.

Kementerian Belia dan Sukan perlu mengenal pasti pihak yang terlibat dalam perolehan yang tidak teratur yang mengakibatkan kerajaan mengalami kerugian dan seterusnya mengambil tindakan surcaj seperti mana yang ditetapkan di bawah Akta Acara Kewangan 1957.

Jumlah perolehan yang dibuat ini adalah besar melibatkan 11 pembekal peralatan yang dibuat dalam dua fasa. Fasa satu berjumlah RM267,885,819.87 menjadikan jumlah keseluruhan RM766,595,707.01.

Perolehan ini juga melibatkan jumlah item peralatan yang banyak dan rumit serta merupakan beban tugas yang berat kepada pegawai yang menguruskannya.

Pada masa itu hanya terdapat seorang Ketua Penolong Setiausaha dan seorang Penolong Setiausaha di Cawangan Pembangunan kementerian yang kurang berpengalaman dan berpengetahuan dalam mengendalikan perolehan yang besar dan secara rundingan terus.

Ini menyebabkan berlaku salah tafsir dan kurang perhatian dan tumpuan kepada item-item yang kecil dan adalah kurang wajar tindakan surcaj dikenakan ke atas pegawai-pegawai yang terlibat dalam perolehan tersebut.

Kementerian adalah komited dalam memastikan agar perkara seperti ini tidak berulang lagi ketika mengendalikan perolehan semasa yang akan dilaksanakan kelak.

No comments: