Friday, September 21, 2007

Dua pegawai polis dipecat

PUTRAJAYA 21 Sept. – Dua pegawai kanan polis dibuang kerja manakala seorang lagi diturunkan pangkat berkuat kuasa serta-merta setelah terlibat dengan kesalahan disiplin, kata Ketua Polis Negara (KPN), Tan Sri Musa Hassan.

Keputusan itu dibuat dalam mesyuarat Suruhanjaya Polis ke-71 dipengerusikan oleh Perdana Menteri yang juga Menteri Keselamatan Dalam Negeri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi di sini hari ini.

Beliau memberitahu, pegawai polis yang dikenakan tindakan itu berpangkat asisten supritendan dan ke atas namun mereka tidak termasuk dua pegawai kanan polis yang disiasat oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR).

‘‘Seorang daripada mereka terlibat menyalahgunakan kuasa dan rasuah manakala dua lagi dikenakan tindakan disiplin kerana berkahwin dua tanpa memaklumkan kepada pegawai lebih tinggi atau komander mereka.

‘‘Ia adalah polisi dan untuk tujuan keselamatan. Pegawai terbabit berkahwin di luar negara dan mereka juga tidak memaklumkan kepada pegawai kanan mereka ketika berada di sana,” katanya.

Ditanya nama pegawai terbabit, Musa berkata, beliau akan mendedahkan dalam laman web polis supaya perkara itu menjadi pengajaran kepada semua anggota polis.

No comments: