Wednesday, February 11, 2009

Apabila Melayu rela dijadikan 'boneka'

KETIKA ini para pemimpin DAP mungkin masih terus bertepuk dan ketawa berdekah-dekah. Tanpa bersusah payah, mereka berjaya memporak-perandakan hubungan penduduk Melayu Perak.

Mereka juga mula berjaya menjadikan segelintir orang Melayu menderhaka kepada Sultan.

Mereka tahu ada Melayu yang boleh dipergunakan untuk kepentingan mereka. Mereka tidak perlu turun padang kerana pasti ada Melayu yang akan mengikut telunjuk.

Inilah padahnya apabila ada orang Melayu yang tidak sedar bahawa mereka sebenarnya bukan sahaja 'diperkudakan.'

Siapa bekas Menteri Besar Perak yang diperkudakan DAP? Tentunya orang Melayu. Siapa pula kumpulan perusuh jalanan yang berjubah, berserban, bertudung yang dijadikan 'balaci' DAP? Pastinya, orang Melayu juga.

Ada orang lain turut serta? Tidak. Mereka tahu waktu itu mereka perlu bekerja mencari rezeki menyara keluarga.

Sebenarnya ramai yang terlalu kecewa melihat Melayu diperlakukan sedemikian rupa. Lebih mengecewakan apabila Datuk Seri Mohammad Nizar bukan sahaja dipergunakan sewaktu menjadi Menteri Besar malah berlarutan sehingga kini.

Sedangkan, beliau bukan sahaja berupaya membebaskan diri dan biarlah hanya sekali pemimpin Melayu Perak dijadikan boneka.

Apa yang berlaku kepada Nizar mungkin menjadi contoh terbaik untuk direnungkan. Ketika Sultan Perak perkenan melantik beliau sebagai Menteri Besar tahun lalu, keputusan itu dianggap bijak dan adil. Tetapi minggu lalu, Sultan yang sama dituduh membuat keputusan yang tidak adil, berat sebelah serta bertindak melampaui kuasa.

Apabila Melayu sudah berani mempertikaikan Sultan maka peluang ini digunakan sepenuhnya oleh orang lain untuk memperkecilkan Raja Melayu. Namun, kita patut bersyukur kerana masih ada perkumpulan Melayu yang tidak sanggup membiarkan Raja dicabar sedemikian rupa.

Di manakah letaknya nilai kesanggupan Nizar menerima realiti? Adakah hanya kerana keputusan Raja tidak menyebelahinya maka Raja harus disanggah? Sikap tidak dapat menerima kenyataan itu juga menimbulkan persoalan yang lebih besar iaitu apakah Nizar tidak boleh menerima qada dan qadar Allah?

Ketika dilantik sebagai Menteri Besar, terucap di bibirnya bahawa pelantikan itu adalah ketentuan Allah. Pelantikan itu kemudiannya dijadikan modal oleh pemimpin Pas bahawa perjuangan untuk memerintah Perak mendapat keredaan Tuhan.

Namun kini Nizar tidak dapat menerima kenyataan malah enggan melepaskan jawatan. Tindakan ini menggambarkan beliau bukan sahaja tidak dapat menerima kenyataan bahkan tidak reda dengan ujian Allah.

Tindakan tersebut secara tidak langsung menyaksikan ketidakpekaan beliau terhadap dua prinsip Rukun Negara iaitu Kepercayaan kepada Tuhan dan Kesetiaan kepada Raja dan Negara.

Paling memalukan apabila sebagai pemimpin yang berjuang atas nama kalimah Islam, beliau turut mengetepikan satu daripada prinsip Rukun Iman iaitu percaya dengan qada dan qadar.

Barangkali inilah petunjuk Allah. Pejuang Islam sifatnya bukan gilakan kuasa, inginkan rumah besar atau sayangkan Toyota Camry. Pejuang Islam sentiasa sabar dan waras menghadapi segala dugaan. Setiap cabaran perlu diterima dengan hati terbuka serta mengharap ada hikmah di sebaliknya.

Perkembangan terkini turut menyaksikan gabungan Pakatan Rakyat semakin rapuh apabila Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim ditempelak hebat oleh Karpal Singh sebagai punca Perak berjaya ditawan semula oleh BN.

Karpal menyalahkan Anwar kerana menyuntik momentum lompat parti yang akhirnya memakan diri. Karpal menganggap perbuatan Anwar yang ingin menubuhkan kerajaan mengikut "jalan belakang" sebagai "berdosa".

Amat malang sekali apabila pemimpin Pas tidak menyedari bahawa tindakan menderhaka kepada Sultan dan orang Melayu adalah satu dosa.

Prinsip Islam bagi Pas sudah diubah begitu jauh sehingga menjadikan mereka begitu taksub. Apa yang mereka lakukan semuanya dianggap betul dan baik biarpun terpaksa menjadi 'boneka.'

AHMAD ZAKI HASAN

Universiti Utara Malaysia

No comments: