Saturday, February 14, 2009

Hentikan politik biadab

Oleh ZULKIFLEE BAKAR

''Janganlah kita mudah terpedaya dengan gelagat serta tindakan yang hanya akan mencemarkan martabat kita, mengundang risiko yang tinggi terhadap kemajuan kita, serta menghakis asas-asas kedaulatan negara ini dengan sifat-sifat keji serta biadab, derhaka, angkuh, jahil ilmu dan kemaruk kuasa.''

Demikianlah titah tegas yang dikeluarkan oleh Sultan Selangor Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj kelmarin.

Kenyataan itu merujuk kepada kemelut politik Perak yang menyaksikan bagaimana biadapnya pihak-pihak tertentu mempertikaikan keputusan Sultan Perak Sultan Azlan Shah yang memperkenankan langkah Barisan Nasional (BN) menubuhkan kerajaan negeri.

Sememangnya, tindakan pihak-pihak tersebut yang dilihat terlalu kemaruk kuasa telah menyebabkan mereka bertindak di luar kewarasan.

Mereka melupakan tata susila sebagai orang Melayu dan biarpun keputusan telah dibuat oleh seorang sultan yang harus dipatuhi dan dihormati tetapi mereka tidak mempedulikannya.

Puak terlibat mengadakan demonstrasi, berkeras mahu mempertahankan jawatan, tidak akur kepada perintah dan lebih rela berkata, ''patik mohon derhaka'.

Titah tegas Sultan Selangor itu seharusnya menyedarkan pihak-pihak berkenaan bahawa mereka sudah jauh menyimpang daripada asas berpolitik yang sebenar.

Persoalannya, kenapakah politik biadab ini semakin berkembang? Sebelum tahun 1998, kita rakyat negara ini tidak pernah berhadapan dengan situasi seumpama ini.

Apa juga keputusan yang dibuat sama ada oleh pihak berkuasa, istana mahupun mahkamah akan dipatuhi. Tetapi sekarang arahan pihak berkuasa dianggap berunsur politik, perintah istana diingkari manakala mahkamah pula dianggap sudah dikuasai.

Adalah tidak keterlaluan kalau kita mengatakan bahawa amalan politik biadab ini dipelopori oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR). Pemimpin-pemimpin parti itu sebenarnya mengajar rakyat supaya menjadi angkuh, jahil ilmu dan kemaruk kuasa.

Mereka mengamalkan politik matlamat menghalalkan cara dan apa yang berlaku di Perak sudah menjadi bukti. Akibat daripada perasaan tidak puas hati mereka turun ke jalanan mengadakan demonstrasi sehinggakan menganggu majlis rasmi yang dihadiri oleh sultan.

Tidak cukup dengan itu, pemimpin- pemimpin pembangkang yang sudah jelas hanya mengikut telunjuk pemimpin PKR sanggup menyeret masalah politik yang berlaku ke mahkamah.

Biarpun apa juga bentuk tindakan undang-undang yang difailkan tetapi selagi ia berkaitan dengan apa yang berlaku dalam politik Perak maka selagi itulah ia berkaitan dengan Sultan Azlan.

Justeru tidak perlu pihak-pihak berkenaan termasuk bekas Menteri Besar, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin berdolak-dalih dalam soal ini.

Pelajar sekolah pun mengetahui apabila Nizar mengemukakan saman meminta pengisytiharan bahawa pelantikan Menteri Besar yang baru, Datuk Dr.Zambry Abdul Kadir tidak sah ia berkaitan dengan Sultan Azlan Shah.

Ini kerana baginda yang memperkenankan pelantikan berkenaan, oleh itu kenapa perlu Nizar dan pemimpin-pemimpin pembangkang bermain sandiwara bagi menyembunyikan perbuatan penderhakaan yang cuba mereka lakukan?

Dalam soal ini, ramai mengetahui siapa dalangnya sehingga memungkinkan semua itu berlaku. Tetapi malangnya 'tok dalang' yang terlibat mengamalkan sikap 'baling batu sembunyi tangan' dan cuba menunjukkan PKR tidak terlibat.

Sedangkan kalau dikaji siapakah dahulu yang menguar-uarkan amalan menubuhkan kerajaan melalui pintu belakang? Siapakah yang mengajar orang Melayu berdemonstrasi menentang kerajaan dan siapa yang acap kali melakukan fitnah kepada pemimpin kerajaan?

Apabila PKR cuba menunjukkan mereka baik, yang menjadi mangsa ialah Pas yang setakat ini seolah-olah tidak mampu mengawal keghairahan Nizar untuk terus mempertahankan kekuasaannya.

Pas lebih banyak mendiamkan diri dan membiarkan sahaja Nizar 'diusung' oleh pemimpin-pemimpin DAP ke hulu hilir termasuk ke mahkamah dalam menegakkan benang yang sama. Keadaan itu mengesahkan andaian pelbagai pihak sebelum ini bahawa biarpun Pas yang menjadi Menteri Besar tetapi yang berkuasa adalah orang lain.

Sebenarnya, itu hak Pas dan DAP untuk menentukan corak kerjasama mereka tetapi janganlah kerana kuasa mereka cuba menggugat institusi orang Melayu iaitu raja-raja Melayu.

Pemimpin-pemimpin Pas di peringkat pusat perlu menyatakan pendirian mereka dengan jelas, apakah benar mereka merestui tindakan Nizar.

Selain itu tindakan penyokong Pas turun ke jalanan berdemonstrasi sudah jelas menunjukkan bahawa parti itu semakin dipengaruhi oleh budaya mob yang diperkenalkan oleh PKR.

Imej Pas kini semakin tercalar biarpun selama ini kalau kita perhatikan pemimpin parti itu sentiasa rasional dalam menghadapi sesuatu situasi politik.

Tetapi oleh kerana bimbang pakatan pembangkang terjejas, mereka membiarkan sahaja Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendalangi segala-galanya biarpun dari satu segi, Pas boleh bersuara memandangkan Nizar membawa panji-panji parti tersebut.

Kini PKR tidak berbuat apa-apa, mereka melihat sahaja gelagat pemimpin dua parti lain dalam pakatan pembangkang bergelut dalam isu di Perak. PKR cuba menunjukkan bahawa mereka tidak terlibat tetapi di Selangor sudah ada penganjuran ceramah bertajuk 'Krisis politik di Perak'.

Pemimpin PKR sengaja merancang segala kekalutan di Perak bagi mencetuskan suasana tidak tenteram.

Ia juga bagi menutup rasa malu Anwar selepas apa yang dikejar oleh beliau untuk merampas kuasa melalui lompat parti pada 16 September lalu tidak dapat tetapi sebaliknya terpaksa menyaksikan apa yang dikendong di Perak berciciran.

Anwar ternyata terkejut dengan apa yang berlaku di Perak, jika beliau jujur sudah pasti sebagai Ketua pembangkang yang dilihat lebih berpengaruh daripada Lim Kit Siang, Karpal Singh, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Datuk Nik Abdul Nik Mat, Anwar mampu menghalang kekalutan daripada berlaku.

Teguran yang dibuat Sultan Selangor itu harus dipandang serius oleh orang Melayu kerana seharusnya tidak ada mana-mana kelompok dalam kaum berkenaan bertindak hendak mencemarkan institusi raja-raja Melayu.

Amalan politik biadab dan derhaka harus dihentikan. Orang Melayu tidak akan mendapat apa-apa jika institusi milik mereka terus dicemari hanya semata-mata kerana marah akibat kehilangan kuasa.

Janganlah kerana gila kuasa, kita menggalakkan rakyat turun ke jalanan memaki hamun pihak tertentu sehingga meminggirkan tata susila sebagai orang Melayu.

Kita mempunyai cara, adat, tata susila dan peraturan dalam melahirkan perasaan secara demokrasi iaitu melalui pilihan raya. Justeru tidak perlulah kerana dipengaruhi oleh nafsu serakah untuk terus berkuasa, kita mengamalkan politik biadab. Orang Melayu tidak untung apa-apa melalui amalan politik seumpama itu, sebaliknya ia hanya akan melemahkan mereka sendiri dan apabila keadaan tersebut berlaku maka pihak lain akan mengambil kesempatan.

Oleh itu sebelum segalanya terlambat hentikanlah politik keji berkenaan, jangan sampai akibat terlalu ghairah untuk memperolehi kuasa politik suatu hari kelak orang Melayu menjadi pelarian di tanah air sendiri. Ketika itu menangis air mata darah sekali sudah tidak berguna lagi.

No comments: