Saturday, February 14, 2009

Raja dekat di hati rakyat

Rakyat biasa mahu pun raja - peguam hebat atau ahli politik, ulama dan umara - kesemuanya tidak kebal. Lantaran undang-undang tidak membezakan warna kulit, kedudukan jauh sekali tunduk kepada taburan wang ringgit. Namun mengambil kesempatan kepakaran serta kecelikan undang-undang untuk mengugut dan memperlekehkan pihak yang tidak ada platform untuk mempertahankan diri semestinya bukan sesuatu yang adil.

Senario itu jelas apabila veteran politik pembangkang, Karpal Singh mahu memfailkan saman terhadap Sultan Perak Sultan Azlan Shah. Begitu juga 'sembah derhaka' yang dipohon oleh bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin.

Rentetan kejadian itu jelas menunjukkan betapa institusi raja-raja Melayu tidak lagi mempunyai darjat kemuliaan di mata segelintir rakyat sehingga mereka sanggup membelakangkan rasional dan kewarasan akal. Apabila akal sudah menjadi tidak waras - maka untuk 'mengaburi' tindakan gila itu cara paling berkesan ialah menggunakan kepakaran untuk memanipulasi undang-undang sehingga mengelirukan rakyat yang jahil.

Tidak ramai rakyat yang tahu sudut teknikal undang-undang terutamanya bidang kuasa raja-raja Melayu lantaran institusi itu sendiri amat bersendiri dan dipandang mulia apatah lagi bagi umat Melayu beragama Islam. Raja adalah payung rakyat Malaysia berbilang kaum, lebih daripada itu raja ialah 'penjaga' kepentingan bangsa Melayu dan menaungi nilai-nilai Islam itu sendiri. Keistimewaan itu menjadikan istana yang biar pun dilihat begitu eksklusif dan terasing hakikatnya amat rapat di hati rakyat.

Sebab itu apabila berlaku penentangan dan kebiadaban terhadap raja secara terang- terangan kerana kegagalan menahan emosi maka semestinya menimbulkan kemarahan yang bukan sedikit di kalangan rakyat. Lebih- lebih lagi raja yang disanggah itu membuat keputusan bukan berdasarkan emosi jauh sekali bertujuan memihak kepada sesiapa.

Sultan Azlan Shah - nama yang sinonim dengan undang-undang. Kepakarannya diiktiraf dan dihormati pelbagai pihak sehingga melayakkan baginda menduduki kerusi Ketua Hakim Negara. Semestinya penghakiman yang dibuat oleh baginda bersandarkan fakta serta falsafah undang-undang yang bertujuan melindungi kepentingan pihak-pihak yang tampil di mahkamah. Warisnya Raja Dr. Nazrin Shah pula sering muncul dengan ucapan-ucapan menyentuh kepentingan agama bangsa.

Namun kriteria yang dimiliki Sultan Azlan Shah tidak cukup untuk menyakinkan bekas Menteri Besar Perak, barisan exco haramnya dan segelintir rakyat. Lantas riuh-rendah Pengerusi DAP mencanang niatnya mengheret sultan ke mahkamah bersandarkan kepercayaan Istana Perak terkhilaf ketika memutuskan menerima pembentukan kerajaan Barisan Nasional (BN). Sultan Perak dicemuh, dan diingatkan supaya 'duduk diam di istana' - jangan campur tangan hal ehwal negeri - dan paling penting 'jangan buat keputusan yang menyanggahi keinginan pakatan pembangkang'.

Jika campur tangan atau sembah diraja itu mempunyai nilai dan kepentingan 'pembangkang', sudah tentu puji-pujian melambung tinggi. Lebih menyedihkan yang melakukan penentangan adalah bangsa Melayu beragama Islam manakala bangsa- bangsa lain yang mengisytiharkan sehidup mati ketika pembangkang berpakat membentuk kerajaan negeri meneruskan aktiviti harian seperti biasa.

Dalam soal ini apa platform yang ada kepada pihak istana untuk mempertahankan keputusan yang dibuat dan menjawab setiap tuduhan serta tohmahan yang dilemparkan oleh golongan terlampau ini. Karpal dalam keghairahannya memfailkan saman terhadap Sultan Azlan Shah menggunakan platform politik dan undang-undang untuk mencuri tumpuan rakyat. Karpal tanpa segan silu jauh sekali ada rasa hormat mengaburi penglihatan rakyat kononnya tentang perkara sebenar di sebalik keputusan Sultan Azlan Shah. Kononnya sultan membaca undang- undang yang salah - dalam erti kata lain sultan tidak bijak apabila menolak cadangan supaya Dewan Undangan Negeri Perak dibubarkan bagi memberi laluan kepada pilihan raya kecil.

Siapa Karpal sebenarnya untuk menimbulkan kekecohan sebegini rupa dengan menggunakan segala platform hakikatnya hanya untuk 'menunjukkan' bahasa sultan dan orang Melayu di negara ini tidak cerdik, oleh itu tidak perlu institusi raja-raja Melayu diberi penghormatan manakala Melayu pula tidak layak menjadi pemerintah. Nada suara Karpal amat keras, paras keyakinannya amat tinggi untuk meneruskan tindakan memfailkan saman. Ahli Parlimen Jelutong itu juga tegar mendakwa dirinya kebal dari sebarang tindakan undang-undang. Bagi Karpal, hanya beliau yang layak bercakap mengenai tindakan undang-undang termasuk memfailkan saman terhadap Sultan Perak - orang lain tidak mampu berbuat demikian.

Platform undang-undang di negara ini hanya boleh digunakan oleh Karpal atas kepercayaan bahawa kehebatannya dalam bidang tersebut mengatasi platform-platform yang digunakan oleh pihak lain. Walaupun Karpal mencabar sultan supaya tampil memberi penjelasan tetapi kita tahu Pengerusi DAP itu telah bersedia dengan hujah-hujah balasnya jika sultan menyahut cabaran tersebut. Sudah tentu Sultan Azlan Shah turut menjangkakan serangan balas itu dan tidak mahu berlaku keributan di antara istana dengan pakar undang-undang itu sehingga memburukkan persepsi rakyat terhadap istana.

Istana tidak mempunyai platform seluas Karpal untuk mempertahankan keputusan yang dibuat dan jika ada pun platform untuk membentangkan fakta-fakta istana belum tentu mahu berbuat demikian lantaran menyedari lawannya bukan jenis yang 'makan saman'. Bukan darjat istana juga untuk mencemar duli melayan kerenah biadab segelintir pihak yang menabur kenyataan kononnya istana dipengaruhi pihak tertentu untuk membuat keputusan yang tidak memihak kepada pembangkang.

Ketiadaan platform di pihak istana tidak sepatutnya menjadi kesempatan kepada Karpal dan sekutunya untuk terus memperlekehkan institusi raja-raja Melayu yang diwarisi sejak turun temurun.

Berlaku adil kepada istana dan orang Melayu termasuk Mohammad Nizar sepatutnya mempertahankan raja-raja Melayu. Tindakan menggadai tanah kepada bangsa lain biar pun perit tetapi terpaksa diterima oleh bangsa Melayu tetapi cubaan untuk merobohkan 'istana' jangan sesekali dibenarkan. Kelmarin bekas Menteri Besar Perak telah membuka laluan untuk 'merobohkan' istana di mahkamah - cubaan yang dipelopori oleh bangsa Melayu sendiri lantaran Karpal masih menangguhkan langkahnya. Jadi tidak mustahil provokasi Karpal mendorong Melayu untuk memusnahkan payung Melayu supaya kelak pengerusi DAP itu boleh cuci tangan.

No comments: