Thursday, February 12, 2009

Saman difail Pakatan Rakyat tak bermakna

IPOH: Saman yang difailkan pemimpin Pakatan Rakyat minggu lalu untuk menghalang Barisan Nasional (BN) mengambil alih pemerintah negeri Perak tidak memberi sebarang makna, kecuali untuk mengambil hati penyokong parti pembangkang, kata sumber perundangan.

Tindakan saman itu dibuat secara terburu-buru dan tidak memenuhi banyak keperluan dokumentasi sehingga menyukarkan Timbalan Pendaftar Mahkamah Tinggi untuk menetapkan tarikh bila saman itu akan didengar.

Sumber memberitahu New Straits Times (NST), pemimpin Pakatan Rakyat tidak boleh meletakkan tanggungjawab kepada mahkamah jika saman itu lambat didengar berikutan kegagalan mereka mengemukakan dokumen bagi menyokong saman pemula.



Saman itu difailkan peguam, Leong Cheok Keng, yang memohon Mahkamah Tinggi mengisytiharkan Jamaluddin Mohd Radzi, 53, Mohd Osman Mohd Jailu, 58, dan Hee Yit Fong, 46, masing-masing bukan lagi wakil rakyat untuk Dewan Undangan Negeri (DUN) Behrang, Changkat Jering dan Jelapang.

Saman itu difailkan di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Ipoh pada 5 Februari, sehari sebelum Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pangkor, Datuk Dr Zambry Abdul Kadir mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar.

Sumber memberitahu Mahkamah Tinggi tidak boleh dipersalahkan jika meneruskan prosiding saman itu untuk mengisytiharkan tiga kerusi DUN berkenaan kosong berdasarkan empat asas.


Tiada afidavit sokongan.

Yang Dipertua DUN, V Sivakumar gagal mengemukakan afidavit untuk menyokong saman pemula. Walaupun saman pemula ada menyatakan afidavit daripada Sivakumar sudah disertakan untuk menyokong tuntutan saman, tetapi dokumen itu tidak ada.

Sumber berkata, tanpa afidavit yang menyokong saman pemula, Timbalan Pendaftar tidak dapat memberi tarikh untuk mendengar kes berkenaan.


Tiada sijil perakuan segera.

Tiada sijil yang dikemukakan bersama saman pemula bagi memastikan Mahkamah Tinggi mendengar saman itu segera.

“Sekarang mereka (Pakatan Rakyat) perlu menunggu sekurang-kurang tiga bulan... melainkan hakim berpuas hati semua kertas yang dikemukakan mengikut syarat,” kata sumber.



Plaintif gagal memeterai salinan saman pemula yang dikemukakan kepada ketiga-tiga responden.

Sehingga dan kecuali salinan dikemukakan kepada Jamaludin, Mohd Osman dan Hee, Mahkamah Tinggi tidak akan meneruskan prosiding untuk mendengar saman itu.

Sumber berkata, dengan ketiadaan afidavit Sivakumar dan kegagalan mengemukakan saman itu kepada responden, Mahkamah Tinggi berkuasa menolak saman pemula jika berpuas hati plaintif tidak serius dalam tindakan mereka.


Leong, peguam bela dan peguam cara yang dilantik mewakili plaintif tidak mendapat kebenaran daripada Penasihat Undang-undang Negeri.

NST difahamkan, peguam bela dan peguam cara Mahkamah Tinggi seperti Leong perlu mendapatkan kebenaran daripada Penasihat Undang-Undang Negeri sebelum layak mempunyai hak di sisi undang-undang meneruskan saman itu.

No comments: